Lederuddannelse

Design Thinking og innovative processer

 

Hvad er design Thinking?

Design Thinking er helt grundlæggende en brugercentreret tilgang til problem- og opgaveløsning. Det betyder, at man skaber løsninger på specifikke problemer ved at føre opgavens ultimative formål igennem fra koncept til lancering – og videre i brugen, reevaluering og optimering.

Det kræver innovativ ideudvikling at skabe nye services og produkter, der skaber merværdi for kunden. Apple og IBM er eksempler på virksomheder, der har indset, hvordan innovation via Design Thinking er vejen til vellykkede produkter og koncepter.

„Design thinking is a human-centered approach to innovation that draws from the designer’s toolkit to integrate the needs of people, the possibilities of technology, and the requirements for business success.“

– Tim Brown, President and CEO at IDEO

Hvorfor bruge Design Thinking?

Design Thinking kan bruges til mange formål –  f.eks. at nytænke services, produkter, markedsføring og oplevelser. Og det starter altid med brugerne – de brugere/kunder virksomheden enten allerede har eller dem, som de gerne vil have fat i.

Innovative virksomheder har ofte større markedsandele, højere vækstrater og bedre lønsomhed end deres konkurrenter. De klarer sig bedre gennem kriser end virksomheder, der er mindre forandringsparate.

I dag skal virksomheder i højere grad åbne sig op for det omgivende samfund for at kunne følge trends og nye markedsbehov.

De virksomheder der på en intelligent måde formår at forstå deres produkt gennem kundens øjne, og forstår hvilke tanker og følelser der er på spil, vil i højere grad kunne skabe produkter i overensstemmelse med kundernes reelle behov.

Det er derfor vigtigt, at man som virksomhed ofte går på opdagelse i brugernes univers og forsøger at forstå de dybereliggende forklaringer, der ligger til grund for en specifik brugeroplevelse.

design thinking modul

Direktionen skal turde gå forrest

Hvis en virksomhed vil disponeres for nytænkning, skal arbejdet med innovation helt ind i kernen af virksomhedens DNA. Innovationsstrategien skal derfor tage sit naturlige udspring i den overordnede forretningsstrategi. Direktionen skal gå forrest og vise resten af organisationen, at innovation har høj prioritet, og at forretnings- og innovationstænkning går hånd i hånd.

Innovation handler ikke kun om produkter og forretningsmodeller, men også om organisatorisk infrastruktur. Virksomheder kan styrke sin innovation ved at bringe forskellige kompetencer i samspil – det gælder både internt i virksomheden, men gælder også i eksterne forhold.

I en verden med nye konkurrerende markeder, er det vigtigt at søge mod kreative samarbejder. Virksomheder der indgår nye og intelligente partnerskaber, øger mulighederne for at finde på nye innovative løsninger.

Design Thinking – en process der aldrig stopper

Innovation er på mange måder en intuitiv disciplin – man skal være åben, nysgerrig og kreativ. Men innovation handler også om timing og systematik.

I produktets modningsfase er det ofte et strategisk godt tidspunkt at have klargjort, hvilke innovative tiltag der skal til for at forny et produkts levetid. Virksomheder må derfor betragte innovation som en kæderække af processer, der aldrig stopper.

Planlægger man et innovationsforløb kan man systematisere det ved at inddele innovationsprocessen i tidsafgrænsede faser for at bevare en nødvendig grad af kontrol. I begyndelsen af hver fase åbner man op for kreativiteten og eksperimenterer med nye mulighedsrum.

Som afslutning på hver fase skal der tages en endelig beslutning og mulighederne koges ned til én ide, man vælger at forfølge. Og en ny fase kan i princippet begynde. På den måde bliver innovation sat i system, og man får mulighed for at styre processen.

design thinking process

Verdens mest innovative virksomheder

Boston Consulting Group har udpeget verdens 50 mest innovative virksomheder i 2015, hvoraf Apple, Google og Tesla indtager de tre første. 3 andre bilproducenter er også at finde i top-10 – nemlig Toyota, BMW og Daimler. 10 af virksomhederne på listen er fra Asien, mens 11 er europæiske.

En del af disse er tyskejede, mens der stadig ikke er nogen danske virksomheder i det fine selskab. De øverste pladser på listen er domineret af it- og techvirksomheder, hvilket heller ikke så overraskende, taget i betragtning af de seneste 10 års eksplosive teknologiske udvikling inden for mobilteknologi og sociale medier.