Topledere og specialister deler her deres viden og tanker omkring ledelse, strategi, innovation og vækst på det globale marked.

Hvad er fordelen ved at “ødelægge” sin egen forretning?

 

Mikael Vest skriver her om et meget aktuelt emne, der måske bliver en af de største udfordringer i fremtidens marked, nemlig mangel på innovation og modet til at gøre “tingene anderledes”.

Det er ikke længere nok at have  en forretningsmodel, der er tilpasset branchen. Måske skal man kigge på helt andre brancher og “adoptere” nogle idéer derfra. Mikael Vest nævner her adskillige eksempler på, hvordan der er opstået nye forretningsmuligheder, der dækker de samme behov hos kunden bare i en anden udformning. De nye koncepter vil i fremtiden udkonkurrere de traditionelle, da de er hurtigere til at tilpasse sig kunderne og ofte ikke kæmper med forældede branchekutymer og kulturer.

Mikael Vest er strategisk rådgiver og partner i Vinderstrategi A/S. bestyrelsesmedlem- og formand i 10 virksomheder samt forfatter til bestselleren “Strategi i vindervirksomheder”.

Virksomheder under pres udvikler nye produkter

Jens Gamauf Madsen, CEO på International Business College, Kolding fortæller i et interview med ITD og ECCO bragt i Business-Syd d. 28. juni 2015:

“Trenden er, at vi ser bort fra nationale hensyn og blot bestiller der, hvor vi kan få produktet billigst og med det indhold, der passer til os. Vi springer altså gerne led i forsyningskæden over”.

Verdens mest succesfulde virksomheder har fuld kraft på innovation. Det gør det nødvendigt for alle andre at lure de store kunsten af.

Forskerne vil vide, at verdens viden fordobles hver andet år, og at det tager stadig kortere tid. Globale koncerner med viden om it-teknologi i kombination med deres fyldte pengetanke sætter dagsordenen for andre virksomheder. Der, hvor det er muligt, digitaliseres markederne.

I gamle dage kunne selv en elendig violinspiller overleve i en vestjysk by. I dag kan du vælge og vrage mellem billige downloads, så hvorfor tage en dårlig violinspiller, hvis du kan få sublim kvalitet til små penge?

Afsætter I de nødvendige ressourcer for at opnå succes?

Michael Jensen fra Colea Consult har skrevet en artikel om en af de udfordringer, som de fleste virksomheder har. Faktisk mener eksperter, at op mod 70% af strategier ikke fuldføres eller får den tilsigtede succes, da virksomheden ikke er gearet til den nye strategi. Dermed ikke sagt at strategien ikke kan være rigtig, men den afspejler måske bare ikke organisationen eller de ressourcer der er afsat.
Michael har 23 års erfaring som leder i det private erhvervsliv. Oprindeligt er han uddannet cand.mag. i filosofi. I dag er han direktør i virksomheden Colea Consult, der laver organisationsudvikling, strategisk sparring og lederudvikling. Michael bidrager gerne med den lidt skæve vinkel på begrebet ledelse.
Michael Jensen er endvidere redaktør på håndbogen Visionær Ledelse.

World Class kundefokos: Lær af Amazon.com

Adm. direktør Klaus Lund har skrevet en fantastisk artikel omkring en personlig kundeoplevelse hos AMAZON.

At kunden, i dette tilfælde Klaus Lund selv, ulejliger sig ved at skrive en “offentlig” tilfredsheds artikel er nok mere end AMAZON kan forvente, men læs artiklen og måske tænker du ligesom os “sådan en virksomhed, vil jeg også gerne arbejde for” og “det må være nemt at fastholde kunder, men det servicekoncept”.

Dette er service, hvor man har sat sig ind i, hvordan kunder oplever et køb og i dette tilfælde et fejlkøb. Hvor stor er denne “investering” som AMAZON her foretager mod at få en måske livslang kunde?

Klaus Lund er stifter og CEO af Klaus Lund & Partnere, et seniorerfarent konsulenthus, hvor alle konsulenter typisk har mere end 10 års konsulenterfaring. De har stor forretningsmæssig og organisatorisk helhedsforståelse og en god fornemmelse for at proportionere og designe organisationsudviklingsforløb.

Brug innovation i din forretningsmodel

Interessant indlæg om vigtigheden af at være innovativ, når man vil udvikle sin virksomhed eller forretningsområde.

Traditionelle forretningsmodeller ændrer ikke din position på markedet, men gør dig mere sårbar overfor nye konkurrenter, der har en mere innovativ tilgang til markedet og kunderne.

Professor Peter Fisk, forfatter bag bogen “Gamechangers”, forklarer, hvordan innovation af virksomhedens forretnings-
model er en af ​​de mest effektive måder at
skabe differentiering på markedet.

Peter Fisk er professor i strategi, innovation og markedsføring og en af ​​underviserne på Executive Leadership Programme.

Har I modet til vækst ?

 

Direktør for OlymPeak og tidligere bronzevinder i roning ved OL Lars H. Nielsen har skrevet denne artikel om, hvad der skal til for at kunne skabe de optimale resultater i en organisation.

Artiklen beskriver betydningen af den planlægning en leder foretager i forhold til sit holds præstation. Hvor vigtigt det er, at få både ledere og medarbejdere til at arbejde mod den samme drøm og de samme mål.

 

 

Vil du være “leder”, eller vil du være den, der leder?”….

Trusted Advisor, Executive Coach og grundlægger af Dansk Coaching Institut Christian Dinesen giver her 4 gode anbefalinger til, hvordan du som leder præsterer gennem dine medarbejdere og øger din tid til at udvikle forretning, organisation og resultater.

Christian Dinesen har mere end 25 års international erfaring i at skabe resultater gennem mennesker. Hans arbejde med executives fra mange store og mellemstore danske og internationale virksomheder, og hans passion for at højne ledernes niveau og kompetencer har skabt mærkbare resultater for hans kunder.

Han har bl.a. en universitetsuddannelse i coaching fra Oxford Brookes University og undervist i coaching på University of Portsmouth, og tilknyttet en række danske og internationale universiteter og business schools som senior academic lecturer og academic performance coach.

Corporate Innovation kræver topledelse

Interessant artikel skrevet af direktør for OlymPeak og tidligere bronzevinder i roning ved OL Lars. H. Nielsen.

Han har i mere end 25 år arbejdet som rådgiver, coach og facilitator for topledere i en lang række af landets mest succesfulde virksomheder, herunder flere C20-virksomheder.

Lars H. Nielsen samarbejder med Innovation Centre Denmark, som er Udenrigsministeriets og Videnskabsministeriets innovationscenter i Silicon Valley, Californien.

Udover sin karriere som ledelsesrådgiver og olympisk bronze vinder er han også udkommet med amazon.com bestseller bogen ”Winner Culture”. På dansk: “Vinderkultur”.

Artiklen analyserer en ny undersøgelse, der har afsløret en fælles oplevelse af utilstrækkelighed hos virksomhedsledere, når det kommer til corporate innovation, rekruttering og talentudvikling.