Der er ingen grund til at have et kæmpe marketingsbudget for at lave content marketing på YouTube.
YouTubes annonceringsværktøjer er nemme at følge og det er nemt at få din video ud til din målgruppe, især hvis du følger disse 5 trin.
De 5 trin tager udgangspunkt i at du har lavet en video. Eksempelvis en video, der skal opfordre folk til at gå ind på din webside og tilmelde sig dit nyhedsbrev.
Mini Guide til YouTube
Fordelen ved YouTube er, at den modsat traditionelle medier, ikke har et specielt tidspunkt på døgnet, der er bedre end et andet.
1. Upload video
Allerførst opretter du en YouTube-konto, samt en Google Adwords konto og efterfølgende uploader du din video til din YouTube-konto. Selve annoncen skal oprettes gennem Google Adwords. Det er gratis at oprette en videoannonce.
2. Forbind YouTube med Adwords
Næste trin er at forbinde din YouTube-konto med din Google Adwords. Det gør du i menuen til venstre ved at bruge linket ”Linkede -youTube-konti”
3. Opret kampagne
En Youtube annoncekampagne består af en marketingskampagne med et antal videoannoncer. Du opretter din marketingskampagne ved at klikke på “+ Kampagne” og giver den et navn. Det kunne eksempelvis være ”Tilmeld dig til mit nyhedsbrev”.
Næste skridt er på kampagneniveau at indstille budget og geografi. Disse indstillinger gælder for de videoannoncer, du opretter under denne kampagne, som vi her har kaldt ”Tilmeld dig mit nyhedsbrev”.
Under budget skal du vælge hvor meget du vil annoncere for pr. dag. Der er som udgangspunkt ingen retningslinjer for, hvad dit budget skal være på, da prisen blandt andet afhænger af, hvor mange andre personer, der prøver at nå din målgruppe.
Men start eks. med 50 kr., så kan du altid justere det op eller ned, når du ved om annoncen virker og hvad du er endt med at betale pr. set annonce.
Under Geografi vælges det område, hvor du gerne vil finde de brugere, du vil have til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.
4. Konfigurer annonce og vælg periode
Det næste du skal er at indtaste dit navn på din video under videoannonce, samt vælge hvilken periode du vil have vist din video. Start og slutdato.
5. Vælg din målgruppe
Det sidste du skal gøre, er at oprette en målgruppe. Det kan eksempelvis være kvinder mellem 30-45 år. Derefter vælger du, hvor meget du vil byde for at få spillet din video til netop denne målgruppe. Eksempelvis 2 kr. Derefter vil du få at vide, hvor mange afspilninger du kan forvente at få med dit budget på 50 kr.
Du betaler kun for de videoer der bliver set i over 30 sek. Med mindre at din video er på under 30 sek.